Konkursy dla wszystkich klas:
„Nasze Środowisko” – ocena jakości środowiska przyrodniczego, jako wynik projektu badawczego wcześniej wylosowanego terenu.
- „Nasze Środowisko” – ocena jakości środowiska przyrodniczego, jako wynik projektu badawczego wcześniej wylosowanego terenu.
- „Eko-przedmiot” – przydatny przedmiot wykonany z odpadów z gospodarstwa domowego
- „Ogród Szkolny” - rozpoznawanie roślin w szkolnym ogrodzie
- Badania próbek gleby lub wody
„Eko-przedmiot” – przydatny przedmiot wykonany z odpadów z gospodarstwa domowego
W konkursie biorą udział klasy I i II.
Z każdej klasy przynajmniej jedna grupa 3- osobowa wykonuje przydatny przedmiot.
- każda grupa może złożyć jedną pracę,
- prace mogą być wykonane z różnych surowców wtórnych, tj.: torebek foliowych, makulatury, puszek, kapsli, zakrętek, plastikowych butelek, kartonów po mleku, soku oraz elementów drewnianych oraz innych odpadów. Dopuszcza się jedynie wykorzystanie takich materiałów, które będą trwale złączonych z pracą i nie ulegną oderwaniu podczas przemieszczania i transportu pracy,
- format prac – praca przestrzenna (max 20 cm),
- do każdej pracy należy dołączyć krótki opis pracy (co przedstawia, z czego została wykonana, do czego służy)
Ocena prac:
Jury szczególną uwagę będzie zwracało na:
- estetykę wykonania,
- zgodność wykonania z założeniami konkursu,
- wkład pracy,
- użyteczność
„Nasze Środowisko” – ocena jakości środowiska przyrodniczego, jako wynik projektu badawczego wcześniej wylosowanego terenu.
Na terenie badawczym grupa przeprowadza badania jakości przyrodniczej środowiska:
- Wyszukanie ciekawego przyrodniczo miejsca: stare drzewo, źródło, skałki, jaskinia, ciekawy krajobraz, miejsce gniazdowania niepospolitego ptaka itp.
- Wykonanie zdjęć miejsca bądź obiektu - krótki opis miejsca/obiektu, wytłumaczenie dlaczego jest cenny, podanie jego położeni
- wykonanie kilku podstawowych badań np. obwód w przypadku starego drzewa, ocena stanu środowiska za pomocą obecnych porostów, kwasowość wody lub gleby. Do przeprowadzenia badań uczniowie wykorzystują pomoce z „Dziupli badacza”
- Wykonanie plakatu A2 przedstawiającego wyniki prac i omówienie go w czasie Dnia Ziemi
Tereny badawcze do wylosowania przez przewodniczącego klasy:
- Zajączki
- Dankowice
- Parzymiechy
- Lipie
- Danków
- Danków
- Danków
- Zbrojewsko
- Opatów
- Okolice Krzepic – Kuków, Kużniczka, Magreta
„Ogród Szkolny” - rozpoznawanie roślin z ogrodu szkolnego
3-osobowa reprezentacja klasy rozpoznaje 10 roślin ze szkolnego ogrodu, z przedstawionej listy gatunków
Lista roślin: cis pośredni, jałowiec pospolity, świerk pospolity, ligustr jajolistny, trzmielina fortunea, wiciokrzew pomorski, azalia japońska, żywotnik zachodni, irga pozioma, berberys Thunberga, migdałek trójklapowy, jabłoń ozdobna, głóg dwuszyjkowy, jarząb szwedzki, jarząb pospolity, wrzos pospolity, macierzanka cytrynowa, tamaryszek drobnokwiatowy, perukowiec podolski, krwawnik ogrodowy
Informacje dodatkowe u pani Ewy Jadczak i Bożeny Drab